Dag 7: Bezoek solardorp

7 november 2013 - Imdibir, Ethiopië

Blog 7 - Dolgelukkig met hun roc-poloVandaag een korte route van 40 km maar wel met harde wind op kop. Natuurlijk weer volop aandacht van de Ethiopiërs die bij iedere stop als bij toverslag verschenen. Een aantal van hen hebben we blij kunnen maken met de polo’s van ROC Eindhoven.
’s Middags na aankomst in het hotel gingen we naar een solardorp kijken in de regio Oromia: 33 km over een slecht onverharde weg, 5 uur heen en weer. We hebben daar 2 hutten bezocht en gezien hoe het systeem werkt.

Even wat cijfers:

Een solarsysteem met 4 lampen kost 4.000 birr (160 euro). Een gezin betaalt dit in 5 jaar af, dus 800 birr (32 euro) per jaar. Dit wordt afgerekend in de oogstperiode van de tef; een graansoort waar het traditionele Ethiopische gerecht indjeraa van wordt gemaakt. Ter vergelijking: 50 kg tef kost 800 birr. Na 5 jaar wordt het systeem afgelost en hoeven alleen de reparaties betaald te worden. De accu gaat 7 jaar mee en moet dan vernieuwd worden. Hiervoor wordt dan weer 1.000 birr (40 euro) betaald.
De stichting bestaat sinds 2007 en heeft nu al 30.000 systemen in 4 regio’s in Ethiopië geïnstalleerd. Zij heeft 1 manager en 18 solar engineers in dienst die de solarsystemen installeren en onderhouden. Enkelen van hen fietsen ook met ons mee.

Lees alles over Cycle for Light en hoe te sponsoren bij 'Profiel'

1. Ans v.d Heuvel:
    Hoi Heleen & ploeggenoten,
    Wat een geweldig avontuur en dan ook nog eens voor zo'n mooi doel! Het is, zo te lezen wel af en toe flink afzien maar daar krijgen jullie ruimschoots voor terug. Alleen al het mooie weer in Ethiopië ( hier regent het al dagen onophoudelijk).
    Nog 2 dagen fietsen, toch?

Veel succes en plezier nog!
    Groetjes Ans
  2. Betty:
    8 november 2013
    Wilco , Ik vraag me af wie er bij jullie tijd en energie en de puf heeft om hier elke keer een verslag en foto's te plaatsen ??
  3. Hanny claes:
    8 november 2013
    Nu een ""korte"" route,maar toch nog 40k.m.! Poeh!!
    Hier dan wel regen,maar die hitte voor jullie,is ook vermoeiend.

Houd vol!!!! De laatste loodjes........NOG 2??
  4. John en marlies:
    8 november 2013
    Goede informatie om het belang van zonne-energie voor de mensen daar aan te tonen. Fijn om te lezen. Veel plezier met de verdere tocht.