Debre Berhan

Debre Birhan 2171007-7

Debre Birhan 2171007-8

Debre Birhan 2171007-9

Debre Birhan 2171007-5

Vandaag zij we in Debre Berhan gebleven en hebben we het stadje in diverse richtingen verkend. Wat je op straat kunt kopen is heel divers: traditionele en moderne kleding, bananen, gefrituurde flapjes en bollen, oppoetsbeurt voor je schoenen, huishoudelijk artikelen, fietsen, grote ketels, plastic sandalen, chinese Nikes en, jawel: solar lampen. Zonder garantie en service, niet ontworpen of gefabriceerd om gerepareerd of onderhouden te kunnen worden, maar wel redelijk goedkoop in aanschaf en ze zullen het nog even doen ook, hoewel de lichtopbrengst gegarandeerd zal tegenvallen. Dat is natuurlijk vooral heel jammer voor de koper, maar zeker ook voor het negatieve beeld dat de toepassing van zonne-energie daardoor krijgt.

Onze vrienden van de Solar Energy Foundation pakken dit gelukkig sinds 2011 heel anders aan. Bij het gedegen toepassen van zonne-energie in de Ethiopische dorpen hoort altijd een goed technisch ontwerp en fabricage v.w.b. de producten, uitleg, afspraken, service en garantie. Alleen dan zal iedereen blijvend kunnen profiteren van goede, betrouwbare en duurzame energie. Zo worden er bij het uitdelen van de solar lampen van Lighting Students Homes contracten getekend met de ouders van de scholieren, voor een juist gebruik van de solar lampen. Daaraan voorafgaand krijgen ze een uitgebreide instructie hierover. De solar lampen blijven eigendom van de school en worden in bruikleen gegeven gedurende de periode dat hun kind op de school zit. Voor een kleine maandelijks bedrag is ook de service geregeld. Het goed aanbieden van zonne-energie is een totaalpakket, waarvan de solar lamp slechts een deel van uitmaakt.

Morgenvroeg worden we door het Ethiopische deel van het team opgehaald en gaan we de school bezoeken; we hebben er heel veel zin in! Noud

1. Bangali toure:
    9 oktober 2017
    carry on mate.
  2. Joost van Laarhoven:
    9 oktober 2017
    goed bezig Noud, ik kijk uit naar de fiets ervaringen!
  3. Joost van Laarhoven:
    10 oktober 2017
    ik zei nog! ik kijk uit naar de fietservaringen ;-) Is de vermiste fiets nog teruggevonden?
  4. Noud:
    10 oktober 2017
    Hi Joost, de fiets is gespot door een vrachtwagenchauffeur die dat direct bij ons kwam melden! Gelukkig was de fiets onbeschadigd dus eind goed al goed