Etappe 4: Debre Berhan - Sendafe

Sendafe 2171013-25

Sendafe 2171013-26

Sendafe 2171013-27

Sendafe 2171013-28

De Cycling For Light tour 2017 was over de helft en na de pittige etappe op donderdag stond voor vrijdag de langste etappe op het programma, goed voor een dikke 90 kilometer. Aangezien de meeste hoogtemeters inmiddels ook al achter de rug waren, zou het vandaag een relatief vlakke etappe gaan worden maar dat is het buiten Nederland natuurlijk bijna nergens. Ik weet niet of het aan de hoogte lag (we verbleven nog steeds rond 2800 meter hoogte) of het een kwestie van oververmoeidheid was wat een van de Ethiopische fietsers suggereerde maar wederom heb ik veel wakker gelegen.

Omdat de weersvoorspellingen goed waren, besloten we al om 8 uur te vertrekken en na het ter plekke nieuw geintroduceerde ontbijt bestaande uit pannenkoeken met honing in havermoutpap gingen we op pad. Vandaag bleek de stevige wind onze grootste tegenstander. Ondanks de redelijk vlakke wegen was het soms nog flink aanpoten tegen de wind van opzij en tijdens afdalingen waarbij 50 km/uur met gemak gehaald werd, waren de flinke windstoten zelfs echt gevaarlijk, zeker wanneer er vanuit de tegengestelde richting een vrachtwagen nog voor een extra onverwachte zucht wind zorgde. Daarnaast viel juist op een warme dag als vandaag op hoe enorm smerig de Ethiopische vrachtwagens, bussen en tuk-tuks zijn. Om de haverklap een hap smerige lucht moeten inademen tijdens het heuvel op rijden dat is geen pretje, kan ik je verzekeren. Mocht iemand zicht geroepen voelen om een Cycle For Roetfilters te organiseren dan ben ik de eerste donateur!

Gelukkig deed vrijdag de 13de zijn naam geen eer aan en bleef iedereen heel. Dat kon helaas niet gezegd worden van de Toyota Yaris of wat daar nog van over was welke een dag eerder frontaal op een tegemoetkomende vrachtwagen die op de verkeerde weghelft reed geknald was en beide inzittenden het helaas niet overleefd hadden :-(. Dat gold trouwens ook voor de vele dode dieren die we tijdens de trip her en der langs en op de weg hebben zien liggen. Sowieso heb ik de indruk dat er hier aanzienlijk minder verkeersregels zijn dan bij ons...

Na een uitgebreide pauze ruim halverwege waarbij zowel ondergetekende als Noud en Victor werden geinterviewd voor het Youtube kanaal van de Solar Energy Foundation ging het laatste gedeelte voornamelijk heuvel af. Het was alleen nog even goed oppassen want in Ethiopië is het blijkbaar de gewoonte om vlak voor het binnenrijden van de bebouwde kom een paar behoorlijk misselijke drempels neer te leggen waar je als je niet oplet je nog een lelijke smak kunt maken. Gelukkig stond er naast een van deze drempels een klein typisch golfplaten kapelletje in de kleuren van de Ethiopische vlag en werden we door de pastoor (of iemand die zich daarvoor uitgaf) in het voorbijgaan gezegend, waarvoor dank!

De score van vandaag was 92,5 kilometer en alsnog zo'n 550 hoogtemeters en flink verkleurd door de zon. Aangezien we in 1 richting rijden, zijn onze gezichten voornamelijk aan de linkerkant verkleurd ;-). Morgen is de laatste etappe richting de Solar Valley compound net buiten Addis Abeba. Het is voorbij gevlogen en wat was (en is!) het een geweldige ervaring om Ethiopië per fiets te doorkruisen!

Michiel

Hier kan je deze etappe virtueel narijden!

1. Anita:
    14 oktober 2017
    Mooi Dat het vrijdag goed is gegaan! Het doet vrijdag de 13e geen eer aan maar ik zie het liever zo! Fijn om mee te kunnen lezen met jullie verhalen, belevenissen. groeten Anita
  2. Josephine:
    14 oktober 2017
    wat een geweldig leuk verslagen en wat is dat leuk om te lezen. Op deze manier fiets je toch lekker vanuit je eigen 'luie' stoel, mee in dat bijzondere land. Dank voor de mooie verslagen. 'n Beetje 'n idee krijgen hoe het is daar al fietsend al is dat 'n fractie van 't werkelijk ondervinden (geur en kleur en alles voelen aan je lijf...is toch 'n ander verhaal). 't Ga jullie ook de laatste fietsdag heel heel goed. Heel blijven, allemaal.
    hartegroet van josephine.