Etappe 3: Debre Sina - Debre Birhan

12 oktober 2017 - Debre Birhan, Ethiopië

De temperatuur ligt in Debre Sina beduidend lager dan wat we tot nu toe gewend waren (het is 's morgens mistig en maar een paar graden boven nul), dus besluiten we pas om 9:00u te vertrekken. Vanuit Debre Sina gaat eerst nog een 10 km verder omhoog tot boven de 3000m (!), voordat we aan de resterende, relatief makkelijke, 40 km beginnen. Het laatste stuk van het eerste deel bevat een aantal tunnels, waarvan de langste een paar honderd meter meet. Zonder tunnelverlichting en met in 2 richtingen voortdenderende bussen en vrachtwagens nemen we dit obstakel in teamverband, met zowel voor als achter een wagen met knipperende lampen. Voorbij de tunnels worden we verrast door een groep bavianen, die hopen op voedsel wat hun wordt toegeworpen. Eerder had ik al een aantal dikdik-achtige dieren springend op de berghelling gespot. Samen met de alom aanwezige grote roofvogels en gieren, lijkt het wel een safaripark.

Het gaat verder naar "Menelik's Eye", een uitkijkpunt waar je in een smal diep ravijn kijkt. Van de toeristische waarde daarvan is de lokale bevolking ook op de hoogte dus zijn er wollen hoedjes met paardenharenpluimen, armbandjes, kettingen en houten beeldjes te koop. Ik ga voor een wollen hoedje inclusief rand en het groen-geel-rood van de Ethiopische vlag. Nadat iedereen van iedereen een foto heeft gemaakt, gaan we enigzins verkleumd verder.

Al snel breekt de zon af en toe door en is de temperatuur meteen aangenaam. Maar er komen ook langere afdalingen en daarmee een verhoogd risico op letsel door de hogere snelheden in combinatie met de in de laatste dagen opgebouwde vermoeidheid. Uiteindelijk beperkt het zich tot slechts 1 schuiver, waarbij Binjam in een bocht met een paar schrammen en de schrik er gelukkig nog goed afkomt.

Het laatste stuk zit het tempo er helemaal goed in en voor we het weten arriveren we bij het hotel waar we (Margot, Michiel, Victor en ondergetekende) al eerder hebben vertoefd en de omgeving daarbij al zo uitgebreid hebben verkend, dat het een beetje voelt als thuiskomen. Dan kamer inchecken, bagage uitladen en aan de lunch. Daarna een heerlijke warme douche of bad, naar gelang het persoonlijk gewenste decadentieniveau.

Nog loom van het warme badwater ben ik daarna met Tedy naar de naastgelegen Christelijk Orthoxe kerk gelopen, waar een dienst in volle gang was. De priester en enkele priesters in opleiding dreunden ritmische en elektrisch versterkte gebeden op, de welke met enige regelmaat werden herhaald door de vele aanwezigen buiten en binnen de muren van het kerkterrein. Veel van deze aanwezigen, meest vrouwen met traditionele witte omslagdoek, leken daar geheel in trans te staan. De typisch ronde kerk staat midden op het terrein, met daar omheen een interessante mengeling van grafzerken, grafhuizen, priesterwoningen en wasgoed aan de lijn.

Al met al weer een dag vol met zeer diverse indrukken, waar ik met een goed gevoel op terug kijk. Met een even goed gevoel kijk ik uit naar de resterende 2 fietsdagen. De eerste telt namelijk weliswaar maar liefst 90 km, en ook weer met hoogteverschillen, maar significant minder dan de afgelopen dagen. Addis Ababa, here we come!

Noud.

Klik hier om deze etappe zelf te beleven!

Debre Birhan 2171012-23Debre Birhan 2171012-22Debre Birhan 2171012-21Debre Birhan 2171012-20Debre Birhan 2171012-19Debre Birhan 2171012-18Debre Birhan 2171012-17

1. Marlon tielemans:
    12 oktober 2017
    Wat een geweldige ervaring moet het weer zijn; voor de Ethiopische fietsers, maar vooral voor de Nederlanders. Om zo lekker bezig te zijn in een bijzonder landschap en omringd te worden door de geïnteresseerde bevolking is een voorrecht. Mooi om jullie op de foto's in actie te zien en het doet me goed dat ik ook een paar vertrouwde gezichten van de Ethiopische cycle-for-light vrienden herken. Ze doen fantastisch werk! Geniet er nog van daar! Groet,
    Marlon Tielemans
  2. Marlon tielemans:
    12 oktober 2017
    Marlon Tielemans
  3. Anita:
    13 oktober 2017
    Heerlijk om mee te lezen en zo ook te genieten van jullie fietstocht. succes en geniet er verder van. groeten Anita
  4. Noud:
    13 oktober 2017
    Marlon, je krijgt de groeten van Samson en Kidus!
    Op de vraag wanneer je weet komt, heb ik volgend jaar geantwoord; dat was toch het goede antwoord? 😄
  5. Noud:
    13 oktober 2017
    Anita, genieten doen we zeker!
    Het zou mooi zijn als jullie dit ook mee zouden kunnen maken; wellicht met de solarfiets die Yohan recent voorstelde?