Goede verlichting een luxe?

1 september 2012 - Son en Breugel, Nederland

Een prettige bijkomstigheid van de aanstaande fietstocht is dat ik regelmatig op de mountainbike in het bos werk aan de toename van mijn fietsconditie en de afname van mijn gewicht (het eerste gaat voortvarender dan het tweede).

Ik heb in verband hiermee doordeweeks op mijn fietsavonden een strak ritme: na het werk snel naar huis, niet teveel eten en even later op de fiets naar het nabije bos met 2 uitgestippelde mountainbikeroutes van respectievelijk 10 en 5 km. Die rijd ik dan allebei 2 keer en dan ben ik rond half negen gedwongen om huiswaarts te keren vanwege de schemering.

Nu de conditie door en het plezier in het fietsen is gestegen, zou ik dolgraag op een avond een langere tocht willen maken. Maar zelfs mijn nieuwe geavanceerde MTB-helm biedt ontoereikende bescherming als ik op de tast nog een paar rondjes maakt, bedacht ik laatst tijdens het fietsen. Omdat het op de fiets goed denken is, had ik ook al meteen een aantal oplossingen paraat voor mijn probleem. Allemaal heel verschillend, de een nog fantastischer dan de ander, maar een ding hadden ze met elkaar gemeen: ze waren totaal niet uitvoerbaar in de praktijk.

Gelukkig schoten er toen een paar beelden door mijn hoofd, Moeder met kind in Remadie een einde maakten aan mijn bijna obsessieve hersenspinsels: Het beeld van een kleermaker die dolgelukkig vertelt dat hij voortaan nadat de zon ondergaat rond 18:30u (!) in de koelte van de avond kan werken dankzij een goede en betrouwbare verlichting…

Kinderen die hun huiswerk niet meer hoeven te maken bij het stinkende kleine vlammetje van de petroleumlamp maar nu leren met goede verlichting…

Toen ik thuis kwam was er overal al voldoende licht en als ik wilde, kon ik nog veel meer lampen inschakelen. Voor ons is dit vanzelfsprekend, maar miljoenen mensen in Ethiopië ontberen een dergelijke laagdrempelige toegang tot energie en worden daardoor ernstig in hun ontwikkeling geremd.

Noud

De beelden komen uit de documentaire die gemaakt is naar aanleiding van het in 2009Uitreiking Ashden Award (2009) door de Solar Energy Foundation behaalde internationale ‘Ashden Award’ voor de aanpak en het behaalde resultaat in Ethiopië; zie bij ‘Video’s’.

1. Suus Kraaijvanger:
    2 september 2012
    Geweldig om op deze manier "LICHT", in de duisternis te gaan
    brengen. Voor ons toch onvoorstelbaar,als ik hier bij mijn flat alléén
    al de straat verlichting zie,waarbij je met gemak een boek zou kunnen lezen,waar zeuren dan toch vaak over?
    Een mooie tocht met veel voldoening voor de bevolking daar