Maandag 13 oktober, dag 2 van onze fietstocht

13 oktober 2014 - Debre Sina, Ethiopië

Met de koffie-ceremonie van gisteravond nog in gedachte, zijn we vanmorgen om 0.00u lokale tijd opgestaan. Dat is 6 uur onze 'ferenchie'tijd. De term ferenchie komt van de Frans VN-soldaten die in 1985 tijdens de eerste grote hongersnood voedsel kwamen brengen. We worden net als alle blanken met deze term soms nageroepen.
We zijn gestart met het eten van pita, een soort rond brood, meestal gevuld met ei (maar in ons geval zonder), gedoopt in honing. Heerlijk en een goed basis voor een stevige klim van 36 km. Mooie ontmoetingen onderweg, onder andere met een trotse oude baas van 75 met 7 kinderen en een heel bataljon kleinkinderen. Ze wonen allemaal rondom het huis van vader. We kregen van hem zoete maisstengels uitgereikt. Verderop prachtige uitzichten, je blijft rondkijken. Ik heb de neiging elke paar honderd meter te stoppen om foto's te maken.
Rond 13.30 kwamen we aan in Debre Zian. Na een douche (nou ja, wat gewassen met erg koud water en zeep in een ruimte van 1.50 diep en 60 breed, inclusief een toilettafel én een toilet) zijn we de stad ingelopen. Met name van de hoofdweg af veel gezien: opvallend veel winkels (stimulans van de overheid), de marktplaats en niet in de laatste plaats het eten wat deelsop de weg gedroogd en daarna bereid wordt. Het hoogtepunt was wat mij betreft het bezoek aan een school, waar net de kinderen terugkwamen van de vlagdag, een nationale feestdag waarin de nationale vlag als symbool van de eenheid van het land (met meer dan 80 stammen en 73 talen) centraal staat. Leuk als je met iemand die de taal spreekt en de historie van het land kent er op uit gaat! Moe maar voldaan om ongeveer 20.30 naar bed.

Willian

141013-01141013-02141013-03141013-04141013-05141013-06141013-07141013-08141013-09141013-10141013-11

Alle donaties zijn welkom!

1. Annemarie:
    14 oktober 2014
    wauw wat een belevenis! Ben jaloers!!! Mooie geschreven Willian! Zo beleef ik het hier een beetje wat jullie mee maken! Ik zal morgen het verslag ons mam laten lezen! Heeft ze vast nog niet gezien op haar tablet. Zal ze leuk vinden!
  2. Vincent:
    14 oktober 2014
    Indrukwekkend. Smaakt naar meer.
  3. Henny:
    15 oktober 2014
    Mooie verhalen, mooie beelden, prachtig! Blijf genieten daar!
  4. Simone:
    15 oktober 2014
    Wauw, leuke hoed hebben Joost en papa op :-), leuke verhalen ik ga de verhalen wel horen na mijn vakantie
  5. Mariet groenen:
    15 oktober 2014
    Geweldige verhalen! Geniet van alle moois!
  6. Berdie:
    15 oktober 2014
    Wow, wat een prachtige ervaring zeg, jullie verhalen én de foto's!! Ben gepast jaloers. Geniet van deze unieke ervaring!!
  7. Mariel:
    15 oktober 2014
    Klinkt allemaal goed! Mooi en geniet ervan :-)