Onzichtbare monniken

30 oktober 2015 - Debre Zeit, Ethiopië

Mount Zequala is een vulkaan in de buurt van Debre Zeit. Nou ja, dichtbij: een kilometertje of 35 en dat over onverharde paden. Vandaag fietsten we er naartoe en weer terug.

Er was veel drukte op het zandpad en dus slalomden we tussen lavastenen, dorpelingen, paardenwagens en water dragende ezels door. Nu is volgens Noud de leefsituatie van de meeste Ethiopiërs die op het platteland wonen, niet vergelijkbaar met afzien op de fiets, maar vandaag voelden we onszelf allemaal een beetje held. Door het gestuiter krijgen onze ledematen en ingewanden voortdurend dreunen en ook de luchtwegen maken door het inademen van het rode stof overuren. En toch hebben we allemaal plezier. Op een mountainbike door een adembenemend landschap trappen is gewoon leuk. Het laatste gedeelte van de klim is te zwaar; zelfs onze fourwheeldrive soms nukken.

Op de top, aan de kraterrand is een dorpje waar het klooster uitnodigt voor een bezoek. Een jongen die we in de laadbak mee namen gaf uitleg over de hiërarchie aldaar. Sommige monniken staan zo hoog in hun orde dat ze onzichtbaar zijn. Dat hij de waarheid vertelde is zeker want we hebben geen monnik gezien.

Marlon

1. A.G.M.Heesakkers:
    29 oktober 2015
    Heel veel fietsplezier beleven jullie, dat proef je in jullie respons.

En wat die monniken betreft niet zien en toch geloven,wie heeft dat ooit nog eens gezegd?.
  2. Willian:
    31 oktober 2015
    Fantastisch jullie verhalen te lezen. Samen met de foto's roept dat goede herinneringen op. Groetjes Willian