Weer thuis; tijd om de balans op te maken!

16 oktober 2012 - Son en Breugel, Nederland

Ik ben weer goed en wel thuis. Maar eigenlijk ook weer niet. De belevenissen en indrukken van Cycle for Light blijven door mijn hoofd spelen. Het zal nog wel even duren voor die allemaal verwerkt zijn.

Het is tijd om de balans op te maken: we  hebben 240,5 km gefietst in 5 dagen, op een minimale hoogte van 1295m en een maximale hoogte van 2849m, met een totaal aantal stijgingsmeters van ca 4600m. We hebben daarbij met 8 personen ca. 150 liter water gedronken in 5 dagen, dat is bijna ruim 4 liter gemiddeld per dag per persoon.  Met piekverbruik op de eerste 2 dagen,  maar daar heb ik geen meetgegevens van…  …ook naar de exacte hoeveelheid stof die we hebben binnengekregen kan ik slechts gissen…

Maar dat is ook helemaal niet belangrijk. Wat er toe doet is de enorme motivatie en inspiratie die Cycle for Light 2012 de Ethiopische en Nederlandse deelnemers en direct betrokkenen gebracht heeft. Dat heeft als publiciteitskatalysator gewerkt. In de voorbereiding bij familie, kennissen en vrienden en (bevriende) bedrijven, locale en regionale media. Tijdens en na de tocht bij een Energie Investerings Groep in Ethiopië, een grote Nederlandse brouwerij die ons in Addis Abeba op een lunch en donatie heeft getrakteerd, via een artikel in een weekblad van Addis Abeba en via de documentaire die in de maak is, over dit unieke evenement en de doelen die ermee worden nagestreefd.

Uiteindelijk was het doel een bijdrage te leveren aan de algemene ontwikkeling van de mensen in de Ethiopische dorpen d.m.v. de toepassing van zonne-energie.  Concreet hebben we daarvoor ruim € 10.000 bij elkaar gefietst. Dat is het equivalent van zo’n 200 mobiele solar lantaarns (aanschaf en onderhoud), waardoor de kinderen ‘savonds hun huiswerk kunnen maken bij een goede, veilige en betrouwbare verlichting. En doordat gebruik wordt gemaakt van microkrediet, waarbij de leningen met rente worden terugbetaald, kan het donatiegeld keer op keer opnieuw als lening worden verstrekt.

Het succes van Cycle for Light 2012 doet menigeen naar het vervolg vragen…     …Cycle for Light deel 2 zal er komen, de vraag is alleen wanneer...

Noud.

schoolkinderen tijdens middagpauzegoedkeuring van de plaatselijke jeugdjonge schaapherdertjes

1. Hanny claes:
    16 oktober 2012
    GEWELDIG!!!!En geniet maar van jullie vakantie.Ik kan me
    voorstellen,dat jullie allemaal af moeten kikken.Het is ook zoooo!
    anders dan thuis.Leuk dat ik alles heb kunnen volgen.
    Gezonde thuiskomst.En tot gauw ziens.
  2. Bernt:
    Topprestatie
  3. Marlies en John:
    17 oktober 2012
    Mooie afsluitende reflectie. Door betere opleiding zullen de mensen in de dorpen met het solar light vele stappen voorwaarts kunnen zetten. Proficiat met het succes.
  4. Paul:
    17 oktober 2012
    Prima prestatie Noud en alle anderen die hieraan hebben meegewerkt!!
  5. Tamara van de Laar:
    21 oktober 2012
    Echt helemaal super gedaan!! Ik ben mega trots op Paulus onze kookvrijwilliger op Mappa Mondo!!!
    Groetjes en ik denk inderdaad dat het wel even tijd vergt voordat je dit een plaatsje hebt gegeven!
  6. Francis Stalpers:
    22 oktober 2012
    Een geweldige prestatie Margot en natuurlijk ook alle anderen. Proficiat met het succes. Groetjes.
  7. Jeannette Telder:
    24 oktober 2012
    Fietsers, jullie zijn nu allemaal thuis. Volgens mij zijn jullie terecht trots, het lijkt me inderdaad een hele belevenis. Leuk om ook door de reisverhalen te worden betrokken. Lekker nagenieten en veel inspiratie voor de nieuwe plannen.

Jeannette
  8. Wilco:
    1 november 2012
    Netjes gedaan dame en heren!

Noud, Cycle for Light 2, wel iets beter afstemmen. Eerst roepen dat december de beste tijd is en dan stiekem in oktober gaan als ik net een andere bestemming heb geboekt verdient geen schoonheidsprijs:)
  9. Noud:
    2 november 2012
    Wilco,

dat gaan we dan meteen beter doen: je bent bij deze ingeschreven voor CfL 2013! Houd week 42 en 43 maar alvast vrij; details volgen in het voorjaar.

Groetjes,

Noud
  10. Gerard te Voert:
    8 november 2012
    Mooi gedaan en mooi om op terug te kijken.Wat ook mooi was waren de reisverslagen die jullie er bij gemaakt hebben.Als ik het goed begrijp moeten jullie hier een jaartje (tot week 43-44 )op teren.
    Alvast susces met dit vervolg in 2013
    Gerrit