Wordt vervolgd!

2 november 2015 - Addis Abeba, Ethiopië

Vannacht hebben we genoten van de luxe van een ruime schone kamer met warm stromend water in een van marmer opgetrokken hotel.voor de prijs van maar liefst 14 euro, alvorens we ons gereed maakten voor de laatste etappe van slechts 20 km maar wel grotendeels bergop en het eerste stuk door het drukke verkeer van de hoofdstad.

Aan de finish in 'Solar Valley', de compound van de Solar Energy Foundation Ethiopia wacht ons de afsluiting van de 275 km lange fietstocht door Ethiopië. We hebben met onze Ethiopische vrienden gefietst, gegeten, gedronken en gesproken... ….we hebben onderweg zoveel gezien, gehoord en beleefd dat deze week voelt als een maand.

Maar zoals aan al het goede kwam ook aan deze sponsortocht een eind. Een goed eind, want we werden aan de finish zeer gastvrij onthaalt met dankwoorden, certifiaten van deelname en traditioneel feestbrood. Maar ook met frietjes met mayonaise, bitterballen, bier en traditioneel gezette koffie.

Samson leidde ons rond door de ruimten voor de opleidingen, de testapparatuur, de assemblage en de opslag van de energie die de zonnepanelen op het dak leveren. In één woord: indrukwekkend! Deze club heeft het, ondanks de niet makkelijke lokale omstandigheden, toch voor elkaar gekregen een professionele organisatie op te zetten die een verschil weet te maken in de ontwikkeling en gezondheid van vele mensen in niet-stedelijk Ethiopië. Wij als Nederlandse deelnemers voelen ons bevoorrecht dat we hier een steentje aan mochten bijgedragen. Op het einde van de fietstocht in Ethiopië staat de donatiestand op € 6008, ruim voldoende om 1 gezondheidscentrum in een afgelegen gebied te voorzien van betrouwbare en duurzame verlichting en koeling. Daarmee profiteren 10.000 (!) mensen van een enorme verbetering in de basisgezondheidszorg!

Bovendien gaat het hier slechts om een tussenresultaat; met wat er nog 'in het vat zit' hopen we het eindbedrag nog voor het eind van dit jaar flink te verhogen. Via deze blog kan je hiervan op de hoogte blijven.

We bedanken alle gulle gevers in onze familie-, vrienden- en kennissenkring uiteraard van harte!

En voor diegenen die ons weer/alsnog willen steunen: dat kan natuurlijk altijd!

Mocht je door de enthousiaste verhalen deelname aan de lustrumeditie Cyle for Light 2016 overwegen... ...voor meer informatie: [email protected].

Noud, Josien, Marlon en Rikko.