'Ziek in Ethiopië'

22 september 2012 - Son en Breugel, Nederland

Ik ben de afgelopen week een paar dagen ziek geweest. Een virus had me geveld. Niets bijzonders, want 'het heerst'. Ik voelde me te beroerd om iets te doen, had geen stem meer en heb me ziek gemeld voor mijn werk.
Ik kroop terug in bed en viel al snel in slaap. Ik droomde dat ik in Ethiopië was, nog steeds even ziek, liggend op een matje op de grond, in een boerenhut, in een klein dorp achteraf.
Ik moest ziek geworden zijn van het drinken van het rivierwater of van de stinkende dampen van het petroleumlampje. Of allebei. Voor het water moest ik dagelijks anderhalf uur berg op en af lopen met een jerrycan, wat me had uitgeput. En ik wist natuurlijk wel dat ik het water lwater halen in de rivieranger moest koken, maar ik was spaarzaam met het brandhout want ik moest nog eten maken. Ook moest ik de laatste tijd 'savonds vaker en langer hoesten van de dampen van het petroleumlampje.

Ik lag me grote zorgen te maken want ziek zijn kon ik mij helemaal niet veroorloven. "Een dag ziek is een dag zonder inkomen. En wie ging nu mijn schapen hoeden en die van de buren?
Misschien de buurman, hoewel die eigenlijk niet daartoe in staat is... ...ik hoop maar dat ik maar snel beter ben. Als het erger wordt moet ik minimaal een paar dagen wachten voor die verpleegster van het Health Center haar spreekuur in het dorp houdt. Als ik dan naar het Health Center moeten, moet ik er nog zien te komen. Het is te ver om zelf te lopen of gedragen te worden. Misschien kan ik met een toevallig passerende wagen meerijden. En dan hoop ik dat ze in het Health Center weten wat ik mankeer en wat er aan te doen is. En dat de juiste medicijnen er zijn. En dat die medicijnen koel zijn bewaard en dat..."
Een relatief eenvoudig medisch ongemak kan alleen al door de tijd en kosten die genezing in beslag neemt voor menig Ethiopiër resulteren in grote financiële problemen of grote medisch problemen. Of allebei. Of erger.

In 'Solar Village' Rema zijn met behulp van elektrische zonne-energie de boerenhutten voorzien van goede, betrouwbare en gezonde verlichting, zodat het 'savonds mogelijk wordt  te studeren of te werken.
Maar er is nog meer mogelijk gemaakt door het gebruik van elektrische zonne-energie: de lokalen in de dorpsschool zijn voorzien van verlichting. Het drinkwater wordt vanuit de vallei naar het dorp gepompt en gedesinfecteerd. De medicijnen in het Health Center (op 10 km afstand) worden gekoeld.

De volgende keer dat ik droom dat ik ziek in Ethiopië ben zorg ik dat het in Rema is. Of in een van de andere 82 dorpen* waar de Solar Energy Foundation Ethiopia regulier actief is vanuit een van de Solar Centers.

Noud.

*Voor meer informatie: zie de factsheet van het rapport van de geboekte resultaten in Ethiopië, 2005 - 2011.

1. Bernt:
    beterschap...
  2. Noud:
    Dankjewel Bernt!
    Ik ben gelukkig al weer opgeknapt en heb weer op de fiets gezeten.
    Over 9 dagen vertrekken we; ik heb er zin in!
  3. Margot:
    23 september 2012
    Die Noud.... die heeft gewoon z'n roeping gemist.
    Weer een mooi verhaal.
  4. Philly:
    Margot en Paulus,

Heel veel succes met alles en geniet ook van de reis en de omgeving!
    Voor iedereen Bon Voyage !

Groeten, Philly
  5. Marian Blaas:
    26 september 2012
    Margot en Paul, Ik wens jullie een hele leuke tijd.
    Dat je nu de vruchten kan plukken van alle voorbereidingen.
    Geniet van alles en behouden thuiskomst.
  6. Rob Beijloos:
    1 oktober 2012
    Su6 Noud en ook aan alle andere personen die mee gaan fietsen dingen hebben georganiseerd , meereizen etc etc . Bedankt aan alle mensen die zich voor ons hebben ingezet. We houden jullie verhalen bij.