De zoveelste eerste indruk

Debre Birhan 2171007-1

Debre Birhan 2171007-2

Debre Birhan 2171007-2

Debre Birhan 2171007-4

Nu ben ik al voor de 5de keer voor Cycle for Light in Ethiopië en het totaal aantal bezoeken beslaat een meervoud daarvan. En toch maakt vooral de eerste dag telkens een grote indruk op me. Is het de hoogte (hier in Debre Birhan, halfweg naar de start, zitten we op zo'n 3000 m), zijn het de geuren en geluiden, zijn het de dagelijkse taferelen in het staatbeeld die afwijken van die van ons?
Ik denk allemaal tegelijk: Ethiopië is bij het eerste bezoek overweldigend, wordt ook door metgezellen bevestigd voor wie het de eerste keer is, maar blijft dat effect bij mij bij elk volgend bezoek houden.

Ik schrijf dit stukje op een hotelbalkon, van waar ik zicht heb op schoenenpoetsers, bedelaars, een aanhoudende stroom van lokale tuktukwagentjes, dwalende ezeltjes, lotjesverkopers, zorgvuldig gehoedde schapenkudden, een plek waar een grote verzameling motoren staat en jongelui aan en afrijden (een motorverhuur, motorrijschool, jongerenhangplek, ?), kleine en grotere wagens met de meest onwaarschijnlijke lading (torenhoge balen hooi, plat op het dak vastgebonden schapen, ....), ..  kortom  het straatbeeld is hier fascinerend om naar te kijken. Maar dan wel in de beschutting van een balkon of enigzins afgeschermd terras, want anders ben je zomaar ineens zelf significant onderdeel van het straatbeeld door alle, overigens zonder uitzondering goedbedoelde, belangstelling.

Noud.

1. Marlon tielemans:
    8 oktober 2017
    Ha Noud en de anderen,
    ik kan Ethiopië hier bijna ruiken!
  2. Willian:
    9 oktober 2017
    Ik zie de geiten in gedachte op de busjes liggen ... en de houtskool ruik ik ook.
    Mooi beeld Nout.

Veel plezier samen!
  3. Bangali toure:
    9 oktober 2017
    carry on mate.
  4. Noud:
    12 oktober 2017
    @Marlon: in het echt ruik je het toch beter (hint)
    @Willian: ik heb vandaag de geiten op het dak zien gaan en ook eentje achtter in onze pickup.... ...dus.
    @Bangali: thanks mate.