En dan zijn we er...

25 oktober 2015 - Addis Abeba, Ethiopië

De deur van ons 'Dreamliner'-vliegtuig zwaait open en we ademen de Afrikaanse lucht, zien de heuvels om Addis Ababa en de onvermijdelijke Toyota pick-ups. Een daarvan is voor ons bestemd, onze fietsdozen worden in de laadbak getild. We storten ons in het chaotische verkeer van de Ethiopische hoofdstad en stoppen even later voor het ontbijt met Samson (countrymanager Solar Energy Foundation Ethiopia) en de 2 chauffeurs. Op het menu staan dikke juice-sappen, koffie en injera* in diverse varianten.

Verder gaat het, naar Assela, waar we na 4 uur rijden over goed, door Chinese bedrijven aangelegd asfalt arriveren. Vannacht staat ons bed in het Derarte Tulu- hotel, genoemd naar de voormalige wereldkampioene 10.000 meter hardlopen, die in deze regio geboren is. In de marktstraten van deze middelgrote stad is het een drukte van jewelste. Oude mannen naaien er nieuwe kleren en geiten liggen er luierend op een graanzak. De montage van de fietsen is voor ons routinewerk. Maar goed ook want daarom is er nog voldoende tijd voor een potje scrabble, een St George-biertje en een slappe, lauwe pizza Margherita.

Marlon, Rikko, Josien en Noud.

1. Henny Brouwer:
    26 oktober 2015
    met veel interesse ga ik jullie volgen, leuk.