Cycle for Light and Water

4 oktober 2013 - Rema, Ethiopië

Trouwe lezers van deze blog weten nog waar Cycle for Light in 2012 is gestart: Rema. Het dorp waar de Solar Energy Foundation van start is gegaan met een pilot waarin 1100 zonne-energysystemen werden geïnstalleerd in evenzoveel boerenhutten (tukuls).

Vandaag heb ik foto's ontvangen van de zonne-energie-installatie dat voortaan voor de continue watervoorziening in Rema zal zorgen!

Om te begrijpen wat dat betekent een stukje uit mijn blog voor het Eindhovens Dagblad, vorig jaar een dag voor de start geschreven in Rema:

De waterbron is de rivier, ver weg in het dal en het water wordt in 2 fasen omhoog gepompt naar een waterreservoir in het centrum van Rema. Sinds de 2e pomp, draaiend op diesel, kapot is, wordt het water getransporteerd met jerrycans. Met touwen op de rug gebonden. De waterdragers, meestal vrouwen, lopen de 4 kilometer in anderhalf uur omhoog. In de brandende zon. Dagelijks. Soms twee keer per dag.

Ik loop een stukje van nog geen 50 meter op het steile rotspad omlaag. Dan vind ik het al mooi geweest dus ik keer weer om. Voorzichtig omhoog lopend word ik door een waterdraagster met een gevulde jerrycan van 20 liter ingehaald. Gevolgd door haar dochter met 10 liter water op haar rug.

Vol bewondering kijk ik ze na. Maar het moet wel verschrikkelijk veel energie kosten en het lijkt me niet gezond. Ik voel letterlijk het belang van een installatie op zonne-energie die het water omhoog pompt, door de pijpleiding die langs het pad is aangebracht. Want die oplossing is betrouwbaarder, duurzamer en goedkoper dan de variant met diesel.

Zo. De zonnepanelen van de waterpomp zijn er klaar voor!

Montage van de zonnepanelen voor de waterpomp

Zo. De zonnepanelen van de waterpomp zijn er klaar voor!

Noud.

Wilt u ons financieel steunen? Kijk dan onder het menu 'Profiel'.

1. Bernt:
    4 oktober 2013
    geweldig werk
  2. Margot:
    4 oktober 2013
    Ja ik kan me dat ook nog herinneren. Weer een stap vooruit voor Rema.

Compliments for Samson and the engineers from SEF!!