Nog 5 dagen voor we afreizen...

5 oktober 2014 - Nuenen, Nederland

Een kraampje op de drukke Jaarmarkt van Son en Breugel, een Ethiopisch sponsordiner in lunchroom Le Souris in Nuenen (met dank aan gastheer Harry van Megen!), kraampje tijdens koopzondag bij Coppelmans Tuincentrum in Nuenen (met dank aan Theo Thomassen voor de muzikale opluistering!)...     ...we hebben het er maar druk mee. ..

Jaarmarkt SenBEthiopisch sponsordiner141005 CfL bij Coppelmans

En nu we ons realiseren dat we al over 5 dagen afreizen voor de sponsortocht per fiets in het hoogland van Ethiopië, neemt de spanning nog meer toe. En het wordt geen gemakkelijke tocht, die 300 km op hoogten tussen de 2000m en 3500m. Met temperaturen tussen de 25 en 30 graden en de zon pal boven ons...

Toch staat onze inspanningen niet in verhouding tot de dagelijkse strijd  van miljoenen Ethiopiërs om aan de armoede te ontsnappen. Het gebrek aan voldoende energie in het algemeen, en licht in het bijzonder, is voor deze mensen een van de grootste blokkades op de weg naar ontwikkeling. Een gegarandeerde beschikbaarheid van duurzame en betaalbare energie is een belangrijke basisvoorwaarde voor onderwijs, gezondheidszorg en ontwikkeling.

De opbrengst van Cycle for Light wordt dit jaar gebruikt voor een deel van de aanschaf van Solar Home Systems voor de bewoners van het dorp Arso Amba. Hierdoor wordt het mogelijk dat families de vervuilende en spaarzaam licht gevende petroleumlampen kunnen verruilen voor schone, betere en gegarandeerde verlichting op basis van zonne-energie. Het deel wat de bewoners zelf betalen lenen ze uit een Microkredietfonds. De unieke aanpak van de Solar Energy Foundation, met onder meer een lokale service-organisatie, heeft zich sinds 2005 in Ethiopië bewezen.

Blijven jullie ons steunen en volgen, ook tijdens ons verblijf in Ethiopië, via de blog of Facebook?

Noud, Joost en Willian.

1. Jolanda:
    6 oktober 2014
    Zet 'm op mannen. Heel stoer dat jullie dit ondernemen. Spannend natuurlijk ook wel, ook voor de thuisblijvers. De worstenbroodjes waren superlekker!