Van Fetra naar Muke Turi

8 oktober 2012 - Muke Turi, Ethiopië

De 3e etappe eindigde vandaag in Muke Turi en daarmee zijn we op de asfaltweg aangekomen op 140 km van de 250 kilometer totaal. Na 3 dagen over onverharde wegen van af en toe redelijke kwaliteit tot één en al keien van 2 tot 5 cm groot voelt dat wat vreemd aan. Amazing dat de banden het allemaal doorstaan als we weinig zachtzinnig de helling af stuiteren over die scherpe keien of stenenwegspuitend naar boven ploeteren. I love it, dat mountainbiken!

Maar wat ging vooraf…. Heerlijk geslapen vannacht in een iets minder primitief ‘hotel’ in Fetra. Geen harde muziek tot 3 uur en een omroeper die vervolgens om 4u ’s ochtend de sociale aankondigingen in het dorp doet begeleid door een toeterende auto en voorzien van een stem waar een Nederlandse marktkoopman jaloers op zou zijn. De 2 zware etappes helpen ongetwijfeld ook ;-)

Gisteravond hebben we voor het slapen gaan in de lokale TV-kantine (een naar mest ruikende schuur met houten bankjes en een Engelse zender op tv) naar ‘El Classico’ gekeken; FC Barcelona tegen Madrid. Ze zijn helemaal voetbalgek hier. Arsenal en Manchester zijn meest populair maar Barcelona en Madrid kunnen er ook mee door. Op de terugweg naar het hotel werden we eens niet bekeken en toegelachen, dat is nou ook weer niet de bedoeling. Vanochtend hadden we gelukkig wel weer voldoende aandacht bij het vertrek. Die aandacht werkt verslavend.

Om 7 uur vanochtend opgestaan met een heerlijk ontbijtje van brood met - door onze Ethiopische vrienden klaargemaakte – eieren, en voor Tom en henzelf de restanten van de geit (maag etc) opgebakken bij de eieren (voor meer over de geit zie het verhaal van gisteren). Dat trok ik effe niet, de geit geslacht zien worden voordat je hem opeet was ven genoeg, wel erg lekker.

Na het ontbijt dus op de fiets geklommen voor een prachtige fietsdag, stralend blauwe lucht en een luchttemperatuur van 18 graden (2600 meter hoogte). Het landschap was heel anders dan de vorige dagen maar wel weer erg mooi; glooiend met prachtige kleuren in allerlei groenschakeringen, geel en paars, met daarin zo af en toe een dorpje met idyllisch uitziende hutten van stro afgekaderd door cactus omheiningen. Ethiopië is erg mooi zo vlak na het regenseizoen, en met slechts 400 hoogtemeters hadden we ook nog tijd om om ons heen te kijken. Ondanks wat zadelpijn en te zijn lekgestoken door muggen of wie weet wat voor beestjes heb ik erg veel zin in de laatste 2 etappes, een van 40 km en een van 70, wat meer hoogtemeters dan vandaag maar wel op asfalt. Als het goed is worden we ontvangen door de ambassadeur met kroketten en friet, of is dat mijn verbeelding na al die Injera’s…

Vandaag heeft Gijs zich bij ons gevoegd. Gijs fietst op een elektrische fiets van de Noordkaap naar de Zuidkaap in 10 maanden. Hij zal de laatste 2 dagen met ons meefietsen. Voor meer over onze avonturen, blijf ons volgen op deze weblog en kijk ook op het gastblog van het Eindhovens Dagblad.

Victor

Landschaptukuls (boerenhutten)aandacht in een dorpjeFietser met volgwagen

1. Hanny claes:
    8 oktober 2012
    Geweldig!!!De laatste 2 dagen lukt het jullie zeker ook.
    Dat de wegen beter worden,is zeker een
    +voor jullie.Houd vol!!!!!!
  2. Renske:
    8 oktober 2012
    Geniet van de twee laatste fietsdagen. Jullie zijn bikkels!
  3. Marlies en John:
    9 oktober 2012
    Muke Turi, dat klinkt echt anders dan pakweg Nuenen. De foto's tonen aan dat het ook echt anders is. Geen horizonvervuiling zo te zien. Zal wel erg imponerend zijn, de kleuren en de vertes naar de horizon. Veel plezier de komende dagen.
  4. Anita:
    9 oktober 2012
    Geweldig wat jullie doen met zo'n mooi team! Geniet van deze onvergetelijke tocht, leuk om mee te genieten van jullie belevenissen, groeten aan allen!! :)
  5. Noud:
    Beste mensen,

bedankt voor alle positieve reacties! Dat geeft ons weer energie om hier de hellingen te beklimmen.

Groetjes,

Noud (vanuit Chanco, Ethiopië)
  6. Irene van Hooren:
    Wish I were there...
  7. Jeannette Telder:
    Margot, Paulus, Noud en alle anderen,

Leuk om jullie belevenissen te lezen! Wat zal het imponerend zijn. Petje af voor jullie prestaties, want zo te lezen is het best zwaar. Veel succes met de laatste loodjes en geniet ze!

Liefs Jeannette
  8. Rini:
    10 oktober 2012
    Prachtige prestatie, veel succes nog Margot en alle anderen.
  9. Roland Baks:
    Hallo Noud / allemaal,

Mooie avontuur zo te zien. Geniet ervan. Naast het sportieve spektakel wordt er hard gewerkt aan de sponsering. Geniet er verder van en succes met de laatste etappe!

groet,
    Roland
  10. Marian Blaas:
    10 oktober 2012
    knap wat jullie allemaal gedaan hebben en nog gaan doen...
    geniet ervan...! Petje af!
  11. Anne:
    10 oktober 2012
    Ben super trots op je mam!!! Heel bijzonder en knap wat jullie daar doen!!