Just around the corner

7 oktober 2012 - Lemi, Ethiopië

Ik open mijn ogen en ontwaak uit mijn droom. Voor een moment waan ik me weer veilig thuis in mijn eigen bed, maar wanneer ik me omdraai weet ik dat dit slechts een illusie was. Waar ben ik in godsnaam aan begonnen, 5000 km ver van huis een beetje bergen gaan befietsen. Maar het is voor een goed doel en een mooi verhaal om later aan mijn kleinkinderen te vertellen, dus ik hijs mezelf uit bed. Het is kwart over vijf uur in de morgen en we vertrekken rond zes uur vanuit ons verblijf, wil het geen hotel noemen, naar de plaats waar we gister zijn gefinisht en dus vandaag zullen starten. Nadat we als ontbijt injera met vlees, ui en ei hebben gegeten beginnen we ons mentaal voor te bereiden op het fietsen. Na onze ontgroening van gister vertrokken we rond half acht vol goede moed aan de komende uitdaging. We wisten dat de etappe van vandaag slechts 44 km was, maar deze heeft wel een klim van 1400 m en is daarmee de zwaarste etappe. De komende dagen zullen ‘peanuts’ zijn met hetgene dat we vandaag zullen tegenkomen.

Eerst was er de afdaling, deze ging voorspoedig en dit was vooral te danken aan de ervaring van gister en dat het wegdek iets beter was. Na anderhalf uur waren we zelfs al op de helft! Toen begon de klim. In het begin ging het nog voorspoedig, maar naarmate de klim vorderde werd het steeds zwaarder en vielen er steeds meer renners af. De weg was steil, de berg was wreed en de kuiten deden pijn. Toen we ongeveer boven aan de berg aankwamen vertelde Samson ons dat het hierna vooral vlak zou zijn en we alleen iets verderop het hoekje om hoefden te rijden. Samson verstaat hieronder een kilometer of 10 met nog ruim 400 m klimmen. Het was slopend, maar ook deze hindernis was niet te zwaar voor ons. Wat zijn we toch stoer! Bezweet, vermoeid en trots kwamen we in onze verblijfplaats Lemi aan.

We waren eindelijk bij ons verblijf aangekomen en konden lekker gaan douchen. De douche bestond uit een emmer met ijskoud water met daarin een kannetje zodat je het water over jezelf heen kon gooien. Nadat iedereen gedoucht had, gemasseerd was en gelunch had voelde we ons allemaal weer top. Het was nu twee uur ’s middags dus we hadden nog een halve dag voor ons. Omdat de eetgelegenheden in Lemi niet goed genoeg zouden zijn, besloten onze ethiopische vrienden dat het een goed idee zou zijn om een schaap te kopen en te slachten, helemaal top! Dit idee werd in werking gesteld en vanavond zal het schaap een soort van bbq opgaan. Nu even lekker bijkomen van de tocht en eventueel Lemi een beetje verkennen. Vanavond weer vroeg naar bed, want morgen gaat de wekker weer vroeg en moet er weer gefietst worden.

Tom

TIP: kijk op de Gastblog van het EIndhovens Dagblad voor nog meer verhalen!

spectaculair landschapkorte stop en reparatie onderweg

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Hanny claes:
    8 oktober 2012
    Denk je lekker te douchen met een EMMER!!
    Wat zijn wij toch verwend hier in Nederland!!
  2. Betty en Niels:
    8 oktober 2012
    Indrukwekkend hoor! Heel knap dat jullie doorgaan met klimmen. Enne douchen met een kannetje is weer een nieuwe ervaring. En dat ze ter plekke een schaap slachten om jullie van voedingsstoffen en energie willen voorzien is toch een ervaring apart. Ga zo door en volgende week sta je weer lekker onder je eigen douche en slaap je lekker weer in je eigen bed.
  3. Rebecca:
    8 oktober 2012
    Goed bezig, stoere lui :)
    Succes nog en kusje voor Victor!
  4. Sander:
    8 oktober 2012
    Klinkt als bikkelen, maar klinkt ook erg leuk. Geniet er maar van dat de zwaarste etappe achter de rug is en nog veel succes in de komende dagen.
  5. Marlies en Jos:
    8 oktober 2012
    Hoi Margot en Paulus. Wat een ervaringen doen jullie samen op!
    Dan is ons landje zo gek nog niet. Mijn complimenten voor jullie allemaal waar jullie mee bezig zijn en veel succes nog. Zo te zien gaat het jullie allemaal zeker lukken!
  6. Pierre:
    Mannen,

Respect en geweldig wat jullie doen voor dit goede doel! En die foto van Tom op zijn Facebook zegt t allemaal.
    Kreeg bijna een kriebel van "volgende keer ga ik mee!"

Nog veel succes de komende dagen en geniet er vooral van!

Groeten, Pierre
  7. Thieu Bakker:
    9 oktober 2012
    margot en paul,respect voor jullie inspanningen hopen dat de komende dagen goed verlopen daarom wensen corrie en ik jullie en het hele team sterkte om evt.komende ontberingen te doorstaan en bedankt voor de reisverslagen
  8. Noud:
    10 oktober 2012
    Hoi Pierre,

je bent al ingeschreven voor volgend jaar!

Groetjes,

Noud (Chancho, Ethiopië)