Van Muke Turi naar Chancho

9 oktober 2012 - Chancho, Ethiopië

Vandaag een vrij korte etappe van Muketuri naar Chancho (40 kilometers) over gloednieuw asfalt van Chinese makelij. Voor de kaartmeelezers: dit is de weg van Addis Ababa naar het Noord-Westen, langs plaatsen als Bahir Dar en Gonder en dan naar Sudan. De solar engineers hadden er zin in en waren al vroeg opgestaan om alle fietsen te soigneren: stof werd verwijderd, kettingen gesmeerd en er was tijd voor wat kleine reparaties.
Tijdens het ontbijt werd Victor gehuldigd voor z'n 25 jaar huwelijksdag waarvoor nog gefeliciteerd!
Vandaag was ook de eerste dag dat onze kaap-tot-kaap gastfietser Gijs meereed. Zijn electrische Gazelle fiets is zwaarbeladen maar hij heeft als geheim wapen de 'Power boost' knop waarmee het fietsen een 'appeltje eitje' wordt.
Met een licht windje in de rug trokken we in vliegende vaart over het licht golvende landschap. Heerlijk dat zoemende geluid van de bandjes over diepzwart strak asfalt. Snelheden van boven de 70 km/u werden gemeten. Op het eind nog een paar lastige colletjes en daar was de eindbestemming Chancho. Nog maar zo'n 50 kilometer naar Addis...
's middags gaf Gijs een workshop over alternatieve energie (zoals wind, water, zon). Op welke energievormen moeten we in de toekomst gaan inzetten? De optie zonne-energie kreeg veel stemmen dat zal u niet verbazen!

Bert

TIP: kijk ook op gastblog van het Eindhovens Dagblad.
team in actiekorte rustpauze onderwegfietsen door het hooglandfeestje Victor

1. Marlies en John:
    10 oktober 2012
    Op schrift wordt alles meestal wat optimistischer verwoord. Snelheden van boven de 70 km is wel erg goed. De vermoeidheid is in deze etappekoers nog niet toegeslagen. Nog veel plezier en niet te gek hard fietsen.