De trilproef

16 oktober 2014 - Muke Turi, Ethiopië

Wel eens 12 km over een grindpad gereden? Nou, vandaag mochten wij dat 10 keer doen. En dan niet over op maat gesorteerde steentjes, maar met keien, gaten, en de bekende schapen, ezels en honden. Onze grootste obstakel was niet eens een van die huisdieren, maar een zwerm bijen die zich in onze helmen leek de willen nestelen. Ik heb mijn maten nog nooit zo snel zien accelereren om weg te komen. Een van onze metgezellen had een andere tactiek en vluchte het graanveld in, naar verluid op zoek naar zand om de beesten in de ogen te strooien naar oud Ethiopich gebruik. Hij werd 2 keer gestoken. De schade was verder beperkt tot de zonnebril van Willian die zich in veilige haven waande maar verrast werd door een achtergebleven stekende vriend en in zijn afweer zijn eigen bril in stukken sloeg. Naast de trilproef van vandaag mochten we ook al onze 24 versnellingen weer gebruiken, gelukkig vaak bergaf met 40 km/hr over de keien, maar ook zo steil dat lopen sneller ging dan fietsen (en dat na 100 km ploeteren). We klagen verder niet; het was een schitterende dag, rijdend in het zonnetje, graadje of 24 en de prachtige kleurrijke velden, rieten hutjes (tukuls) om de paar kilometer. In dit gebied zijn deze huttensetjes omgeven met metershoge cactussen om de wilde dieren buiten te houden. Als we her en der pauzeren komen de kinderen nieuwsgierig van het veld of erf, of laten hun kudde in de steek om die gekke mensen met rare pakjes en afwijkende huidskleur van dichtbij te bekijken. Ze laten zich meestal graag fotograferen en poseren alsof ze het elke dag doen. Het lukt onze chauffeur Lisanu zelfs 3 puberende herders te verleiden een ritueel dansje te doen op muziek uit de autoradio. Vaak geef ik showmodellen dan een pen die ze dankbaar in ontvangst nemen. Inmiddels hebben we zo op de 250 km van onze tocht vele groen witte herkenningspunten uitgezet (van de kleuren van de pennensponsor).
Over versnelling gesproken; het leven gaat hier in een compleet ander tempo. Daar lijken ze in de jaartelling al rekening mee gehouden te hebben; het is hier nu 2007! Maar serieus; wat doen wij in Nuenen (en welicht ook elders in NL) als we even naar de winkel moeten en het is meer dan 5 minuten fietsen, dan nemen we de auto; kan alles in. Hier ga je 's morgens vroeg te voet naar het nabije dorpje, zeg 3 uur lopen, neemt bij voorkeur ook een takkenbos mee op de rug en eventueel de ezel voor de megazakken uien. Wacht op de markt tot je je waar kwijt bent en schaf met het verworven geld je eigen gerief aan. Kom voor donker thuis met een golfplaat of zak graan en begin dan met koken voor de familie. Veel succes!
Nee wij, hier in Ethopie, doen mee. We vertrokken vanmorgen vroeg, komen 10 uur later net voor donker aan en voelen onze opgeschudde ledematen alsof we de hele dag een zak uien gedragen hebben. Maar het was niet meer dan een fototoestel in ons fietsjasje.

Joost

141016 CfL 3 (1)-1141016 CfL 3 (5)-1141016 CfL 3 (4)-1141016 CfL 3 (10)-1141016 CfL 3 (3)-1141016 CfL 3 (8)-1141016 CfL 3 (6)-1141016 CfL 3 (9)-1141016 CfL 3 (7)-1

Alle donaties zijn van harte welkom!

1. Lisa:
    16 oktober 2014
    Heeeeel leuk om jullie ervaringen te lezen!! En bij sommige stukjes: flashbacks naar vorig jaar! Succes met de laatste loodjes :)
  2. Marlon tielemans:
    Hallo mannen,

wat moet het geweldig zijn om door zulke prachtige landschappen te fietsen, de al aanwezige solar-installaties te 'inspecteren', zulke bijzondere mensen te ontmoeten en te constateren dat geluk vaak iets heel anders is dan een berg euro's.
    Zo te lezen hebben de aangename ontmoetingen veruit de overhand en zijn de minder aangename niet al te verontrustend........
    Neem de maag -en darmklachten, de hitte, het karige voedsel en de slechte wegen maar voor lief; straks wacht jullie weer alle comfort.
    Vanuit een luie fauteuil geniet ik van jullie sponsor-fietstocht, maar hoop dat ik volgende keer ook fysiek aanwezig kan zijn. Zoals gezegd sta ik vooraan in de deelnemersrij als jullie besluiten om dit avontuur volgend jaar in een schoolvakantie plaats te laten vinden.
    Geniet nog van alle ervaringen en voor later alvast een goede terugreis.
    Groeten,
    Marlon
  3. Ingrid Rood:
    17 oktober 2014
    Wel wat pittiger dan vorig jaar lijkt me zo. Toen hebben we niet zoveel trilproeven gehad. Knap hoor!
    Ook weer prachtige foto's. Wat is het toch een mooi land met mooie mensen. Nog heel veel succes en een goed einde van deze trip.
    Ingrid Rood
  4. Bert Bakx:
    17 oktober 2014
    Nu weten jullie waarom Ethiopiërs niet fietsen!!!
    Ethiopiërs zeggen het niet, maar denken...........jullie hebben geen ezels......zijn het zelf!!
    Nee hoor prima prestatie, ik ken het land, vooral het binnenland.
    Over een week of zes ga ik er weer heen, voor waterprojecten. Helaas gaat de fiets niet mee.
  5. Noud:
    18 oktober 2014
    Allen, weer bedankt voor de leuke reacties!

Marlon: de planningsuggestie nemen we mee in de evaluatie!