Vervoer in Ethiopië

17 oktober 2014 - Addis Abeba, Ethiopië

Vandaag hebben we een kleine trip gemaakt van Muke Turi naar Chancho, slechts 36 kilometers over asfalt. Toch nog een aantal stevige klimmen gehad, 7 km per uur naar boven en ruim 70 km per uur naar beneden. Met een stevige slag in mijn achterwiel toch af en toe wat hachelijk, met name in de bochten. Ons vervoermiddel nam de afgelopen dagen een belangrijke plek in. Door de tocht, door het noodzakelijke groot onderhoud, maar ook door het noodzakelijk ontwijken van andere vervoermidelen. We zijn van alles tegen gekomen. Als het maar kan bewegen, het liefst op de weg. Het meest voorkomende vervoer is te voet, waarbij van alles wordt vervoerd: complete takkenbossen, soms een bosje Teff (waar Enjera van gemaakt wordt, de traditionele en wat zurige pannekoek die de hele dag gegeten wordt), water, maar ook boomstammen van 8 m, kinderen op de rug, waarbij heel vaak complete loslopende kuddes meelopen. Het tweede meest voorkomende vervoer is de bus, overvol en maar scheuren. Daarna komen de vrachtwagens, soms 'gevuld' met mensen. Deze beginnen rond 04.00 uur met opwarmen (en slapende fietsers uit de slaap te halen). Ook rijden er auto's rond, niet veel en eigenlijk altijd Toyota's. In het landelijk gebied verder ossen, paarden, kamelen, ezels, eigenlijk altijd met een overload aan vracht. In het stedelijk gebied zien we hele zwermen 'Bajajs', een tuk-tuk uit India. Er wordt hier wat afgescheurd!

Willian

141017 reisverslag vervoer (5)141017 reisverslag vervoer (3)141017 reisverslag vervoer (2)141017 reisverslag vervoer (1)141017 reisverslag vervoer (4)141017 reisverslag vervoer (8)141017 reisverslag vervoer (7)141017 reisverslag vervoer (9)141017 reisverslag vervoer (6)

1. Jolanda:
    18 oktober 2014
    Hallo dappere trilplaatfietsers. Het lijkt ons hier een mooi avontuur en zometeen maak ik een uitdraai voor opa en oma. Wij hebben met 23 graden nu hier in Best ook een bijna Ethiopisch gevoel. Zet 'm op voor de laatste loodjes! Goede reis en weinig fietspech gewenst.