De wind doodrijden op hete heuvels

28 oktober 2015 - Addis Abeba, Ethiopië

Dankzij het uitvallen van de stroom en daarmee de muziek zijn we dinsdag uitgerust aan onze rit van Nazret naar Debre Zeit begonnen.

Omdat het al snel heuvelachtig en warm was, werden de juices (dikke sappen waar je lepel rechtop in blijft staan) van een chique hotel in Nazret zeer op prijs gesteld. Daar aangekomen dachten we even dat onze komst was aangekondigd met het verkeerde aantal deelnemers, maar de 400 stoelen bleken toch voor een bruiloftsfeest te zijn.

In Nazret reden enkelen van ons bij een rotonde uit enthousiasme rechtdoor, terwijl de rest de juiste route linksaf had genomen. Tegen het verkeer inrijden viel gelukkig niet op in het algemene verkeersbeeld.

Vanaf Nazret steeg de hoogte en de temperatuur en kregen we te maken met het meteriologische verschijnsel “de wind doodrijden”; Stel: u heeft een koele rugwind van 10 km/u dan is het onverstandig precies 10 km /u te fietsen. Want dan fiets men de wind dood en heeft men niets aan de koele wind. Netto resultaat: hitte en het inhaleren van de eigen zweetlucht.

Ook de moeite waard om te vermelden: bij de noodzakelijk drinkpauzes werden we altijd verrast door een grote opkomst van lokale kinderen, waarbij het opviel dat meisjes met teenslippers zo hard met de fietsers meerenden dat het rubber daarvan op het spaarse asfalt klepperde.

In Debre Zeit hebben we al snel een genoeglijk onderkomen (lees: met stromend water) gevonden in een pension van een voormalig legeroffiier.

Rikko

1. Prici:
    28 oktober 2015
    Lieve Rikko en vrienden.
    Wat leuk om alle mooie verhalen te lezen.
    Heel veel succes en geniet van deze prachtige ervaring!!
    Veel liefs Rutger en Prici
  2. Margot:
    28 oktober 2015
    Hallo fietsers,
    Net als ieder jaar een mooie fietstocht en ook nu weer goede verhalenschrijvers!! Keep up the good work.
    Margot