Etappe 5: Finish op Solar Valley, Addis Ababa

14 oktober 2017 - Addis Abeba, Ethiopië

Het was me het weekje wel. Van alles meegemaakt wat je "thuis" niet zo snel meemaakt, zoals:
- met een 4-wheeldrive door het Ethiopische platteland crossen;
- je fiets die van de pickup afgevallen is en even kwijt is;
- 1 dag fietsen in de bolletjestrui;
- in 1 van de betere hotels deze week, toch nog 5 kakkerlakken plat moeten meppen;
- een hele week fietsen omringd door 17 zorgzame mannen;
- een chauffeur die onderweg een schaap koopt, alvast voor de Kerst;
- onderweg kamelen en apen tegenkomen;
- door Addis Ababa fietsen in een complete traffic-jam en een gigantische smog, die me bijna de adem benam;
- finishen op stichtingscompound 'Solar Valley', met een hartelijke ontvangst met genodigden en een rondleiding door Samson.

En natuurlijk 200 schoolkinderen, die dagelijks tot 20 km moeten lopen om naar school te kunnen, blij kunnen maken met een Solarlamp. Ze kunnen dan in ieder geval als ze eind van de dag weer thuis zijn, nog wat huiswerk maken en zijn daarbij niet meer afhankelijk van die ongezonde en gevaarlijke petroleumlampjes!

Het enthousiasme en de gedrevenheid van Samson, de manager van de Solar Energy Foundation, is onvoorstelbaar en ontroerend. De enige manier waarop hij dit kan doen, is dankzij donaties. Ik hoop dan ook dat hij dit mooie werk nog heel lang kan volhouden en ik wil mijn uiterste best doen om hiervoor aandacht en donaties te vragen en fietsers geïnteresseerd te krijgen voor de volgende Cycle for Light.

Margot

De route van de laatste etappe is hier te bekijken.

Etappe5 Finish at Solar Valley (2)Etappe5 Finish at Solar Valley (1)Etappe5 Finish at Solar Valley (8)

Etappe5 Finish at Solar Valley (3)

Etappe5 Finish at Solar Valley (7)

Etappe5 Finish at Solar Valley (6)Etappe5 Finish at Solar Valley (4)